BUCURESTI

Partener principal
Intrarea Armașului nr. 12
0747480630
418gallery@gmail.com

Le Tele/Strati II

PICTURA
Program:
19:00 - 04:00
Tip eveniment:
Deschis la NAG
Perioada expozitie:
09/08/2016 - 10/31/2016
 
Curatori:

Parcursul biografic și artistic al lui Vincențiu Grigorescu, pictor român naturalizat în Italia, unul dintre numele de referință ale artei abstracte atât în Italia, cât și în România, spune o poveste formată din straturi împletite, la fel ca întreaga sa operă, revalorizată astăzi pe fundalul ascendent al redescoperirii abstracționismului italian și al arte povera din anii ’70. Născut la București în 1923 și licențiat în arhitectură, Grigorescu a manifestat, încă din perioada sa românească, un interes major în zona abstracției geometrice și a unei logici reducționiste în tratamentul culorilor, al formelor și al suprafețelor. O marcă vizuală care, începând cu seria de naturi moarte, primele lucrări din seria Negru, realizate în România (între 1964 – 1965), urmate de Pătrate negre (1967), de Manuscrise (1968) și de primele tăieturi monocromatice, își va găsi maturitatea de expresie după stabilirea în Italia, unde va primi azil politic, din 1972, și unde va locui, întâi la Milano și apoi la Castelnuovo Magra, în Liguria, până la dispariția sa, în 2012. Primul „strat” al destinului personal și artistic al lui Vincențiu Grigorescu va purta amprenta background-ului post-avangardist al mediului artistic bucureștean, unde, după instaurarea regimului comunist în 1945, Grigorescu va intra curând în conflict cu trend-ul dominant al realismului socialist, pentru care arta abstractă reprezenta un mijloc de opoziție și subminare a ideologiei oficiale. Experimentele în zona albului și a negrului, inspirate din teoria suprematistă a lui Malevic și, în general, din avangarda rusă, franceză și olandeză, vor fi revelatoare pentru mesajul dizident al artei lui Vincențiu Grigorescu în anii ’50 și ’60 în România, și puntea de legătură cu arta occidentală. La fel ca pânzele sale, care se lasă progresiv cucerite de vibrația și energia materialului și a suprafeței, evoluția lui Vincențiu Grigorescu în Italia dezvăluie straturile unei vieți noi, influențată decisiv de contactul cu arta abstractă italiană, cu spațialismul lui Lucio Fontana și cu conceptualismul obiectual al artiștilor grupați în jurul revistei Azimuth (în special Enrico Castellani și Agostino Bonalumi). Includerea aproape naturală a lui Vincențiu Grigorescu în spațiul artistic italian, în vecinătatea unor nume ca Manzoni, Fontana, Castellani, Bonalumi, a început în 1975, cu expoziția personală organizată la Galeria de Artă Modernă din Torino, curatoriată de Angelo Dragone, cu seria de Bianchi expusă la galeria Studio A (în 1974) și la galeria Vismara din Milano (în 1976 și 1980), urmate de numeroase expoziții internaționale.