6
MATCA artspace
Cluj-Napoca

0746469034

Artist-run space din Cluj-Napoca

FOUR POINTS OF ENCLOSURE

ARTE PLASTICE
Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
03.10.2018 - 02.11.2018
Program
  • 19:00 - Deschidere
  • 01:00 - Inchidere
Artist(i):
Curator(i):

Grădină > zonă, formă, ornament, mediu, amplasament, spațiu, punct de întâlnire, mișcare, oganism, origini, organ, repoducere, creație, înflorire, culoare, frumos, ofilire, sămânță, spațiu gol < Om

 -------------------------------------------------------------

 Grădina este aici o reprezentare a viziunii pe care o poate avea omul despre natură.

 

 -----------------------------------------------------------

 

 >….<: O continuă tranziție între om și natură unde un raport de tip flux-reflux regenerează un potențial climat și formă care pot fi atribuite unei grădini. Așa cum nimic nu poate exista separat de un contrast, în acest context, omul încearcă să își caute un prilej de a-și demonstra o mică apetență spre divinitate, spre a se autoproclama un mic zeu, transformând mediul natural, reiterând un aranjament din acesta. La polul opus, se află natura așa cum e ea, un organism anatagonic aproape răzvrătit, care prin simpla desfășuare a propriei ciclicități îi demistifică omului iluzia că ar putea fi controlată după cum își imaginează. Aproape ca o Venus lipsită de brațe,  grădina ajunge să se reprezinte ca propriul  martor al schimbărilor la care este supusă, în timp ce aproape este molestată de tranzițiile prin care este trecută fără voia sa. Ea se poate împotrivi acestui context prin reformularea acțiunilor omului, înghițind și acoperindu-i intervențiile și deciziile sub propria-i monumentalitate. Grădini proiectate sub diverse scopuri ajung să devieze de sub programatismul estetic al felului în care se formulează inițial prezentarea lor, rămânând așa-zise perdele care ascund decadența lumii în spatele frumuseții lor. 

 

 -------------------------------------------------------------

 

 Formulată sub un contur al conflictului dintre cele două interacțiuni menționat anterior, (om-natură) această expoziție e o extensie a unei cercetări pe care Andrei Ciurdărescu o desfășoară de ceva timp arhivând aproape tot ceea ce consideră relevant pentru acest proiect, de la conservarea plantelor în ierbare până la gestul de a-și contrui propria sa grădină în curtea blocului unde locuiește, formulându-și astfel un stil de viață din acest subiect. Curios cum creația sau mai bine-zis procesul creator poate fi încadrat între stabilitate și efemeritate, el creează contexte unde orchestrează mici utopii, adunând în același loc elemente cărora în lumea materială le-ar fi imposibil să co-existe.

 Interesat de cum aceste medii pot devia de la unul din principalele scopuri de a reprezenta un spațiu al recreației și liniștii, artistul reprezintă aici grădina dintr-o perspectivă vizuală aproape voyeuristcă: marmura devine un pretext al cărnii manufacturate în spatele căreia o latură nevăzută a grădinii are posibilitatea de a se ascunde, lascivă și imposibilă de atins, dezgolită ca un material de arhivă regăsit care relevă un secret ascuns. În spatele acestui mod de a mutila natura și decorațiile sale, aproape că se ascunde o senzualitate subită, ansamblul  explorând acest lucru sub patru formule de reperezentare, pornind de la o manieră aproape științifică de compunere a temei, până la ajungerea punctului în care compune cadre cu o valență intrinsecă de a surprinde tema aleasă.