29
Galeria Catinca Tabacaru
Calea Giulești nr.14

Galeria Catinca Tabacaru a fost fondată în 2014 la New York, unde a devenit recunoscută la nivel internațional prin artiștii reprezentați, provenind din cinci continente și printr-o rezidență pentru artă itinerantă, cu expuneri în Zimbabwe, Canada, Serbia, Nigeria, Finlanda și, cel mai recent, în România. În 2020, Tabacaru a mutat sediul galeriei din New York în București, considerând că, în acest moment, este important ca activitatea galeriei să se desfășoare într-un oraș unde scena artistică este în plin avânt. Galeria deține un spațiu de proiect în Harare, Zimbabwe, activ începând cu 2015; și funcționează, de asemenea, ca o platformă pentru proiecte multidisciplinare, cu accent pe practicile performative.

Ranti Bam. Common Ground/ Tărâm comun #16NAG

MULTIMEDIA


Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
01.09.2022 - 08.10.2022
LA CATINCA TABACARU, relația explorată artistic a diferitelor culturi, a dat naștare mereu la contexte provocatoare. Iar Noaptea Albă este în sine o provoacare la un tărâm catharhic între diferite medii de expresie. Ele sunt menite să șteargă granițele între culturi, sau dimpotrivă… Cert e că la Catinca Tabacaru înțelesurile culturii yoruba revelate de sculpturille artistei Ranti Bam în cadrul expoziției COMMON GROUND) se vor contopi cu vibrații sonore electro-acustice de free-jazz (produse în pemieră de trio-ul muzical Neon/Torsan/Bălan); iar un bar cu specialty drinks (pe care Grădina OAR îl 'montează' la Noaptea Albă) este din start liantul care face noaptea albă! Prin urmare și mai pe scurt: vom trăi Noaptea cu poftă de artă!:) CONCEPT COMMON GROUND: În zilele noastre, discursul despre ce înseamnă a fi african în capitalele globalizate este în creștere. Cum interacționăm noi, în Occidentul (neo)liberal, cu pluralitățile identității africane trecute, prezente și viitoare? Lucrarea lui Bam este o formă intimă a acestei explorări sociale. Argila deține puteri narative și curative. Este maleabilă, fragilă, erotică: argila e o formă a memoriei. Bam abordează materialul pentru alinare, răgaz și eliberare. Ea îl îmbrățișează, împlinindu-și dorința de intimitate și simbioză - cuvântul olandez Huidhonger este cel mai bun descriptor pe care îl poate evoca pentru acest sentiment. Înseamnă foame de atingere: sentimentul pe care oamenii îl dezvoltă atunci când sunt deconectați unul de celălalt. "Trăind între Lagos (Nigeria) și Londra (Marea Britanie), între Africa și Europa, artista realizează cât de importantă este relația omului cu natura și mediul înconjurător, integrând astfel în opera ei sensul culturii yoruba, care aparține grupurilor etnice din Africa de Vest. Cu origini într-unul din ținuturile Yorubaland, în Nigeria (Lagos), Ranti Bam familiarizează publicul european cu un corpus de lucrări pătruns de contextul cultural și socio-politic al popoarelor africane. Astfel că, în cadrul expoziției Common Ground sunt reunite 12 lucrări sculpturale care poartă denumirea religiei Ifá – sursa tradițiilor Santería, Candomblé, Palo, Umbanda, Vodou, etc." (fragment preluat din Artevezi). Opera artistei reflectă pluralitățile istoriei sale personale marcată de viața trăită între Africa și Europa, integrând astfel cultura vizuală și spirituală a două lumi diferite și a modului în care acestea se întâlnesc/ciocnesc astăzi. Noua serie de sculpturi sunt avatare ale corpului. Se predau unei îmbrățișări, subzistă în spațiul dintre literal și metaforic, abstract și figurativ; s-ar putea spune că Bam expune interiorul înaintea exteriorului; spiritul înaintea formei. Lucrările sale ar putea fi vase - vase cu exterior din piele sau asemănătoare epidermei. Imperfecte, ele se încrețesc, crapă, cuprinse de îmbrățișarea lui Bam. Exterioarele acestor vase ascund acumulări de glazură galben-metalică, care luminează interiorul - o sursă sacră, puternică în ciuda deteriorării structurale. (…) Prin opera sa, Bam caută eliberarea de definiții. Îndreptându-și atenția către Nigeria, artista recunoaște conflictul care a dus la formarea sa: un stat impus, creat de Royal Niger Company cu scopul creșterii capitalului pentru Coroana Britanică. Trecerea forțată de la sistemele indigene la forța de muncă salariată, privatizarea pământului comunal, trecerea accelerată la culturi generatoare de profit de la agricultura de subsidență, îndoctrinarea credințelor iudeo-creștine și asimilarea drastic orchestrată a culturii consumului și a rolurilor de gen... sunt toate acte de definiție. Intitulându-și lucrările Ifa, Bam le semnalează multiplicitățile. Ifa în yoruba poate însemna atât (ifá): divinație, cât și (I - fàá): a trage aproape. Poate că sunt obiecte votive care aduc omul mai aproape de divin (…)