1
Borderline Art Space
Carol I nr. 4

Borderline Art Space este o galerie de artă din Iași, România, care promovează arta contemporană produsă în diverse situații sociale, politice și de graniță, și crează discurs critic despre problematici prezente și poetice. Borderline Art Space este interesat să expună atât artiști emergenți, cât și artiști cu o practică deja recunoscută și, în timp ce contribuie la dezvoltarea structurii instituționale artistice, își asumă, de asemenea, angajamentul pentru un rol educațional.

Night Mode

PICTURA


Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
09.09.2022 - 05.10.2022

Există lucruri care se văd în întuneric, ceasurile fosforescente să zicem, și există lucruri care se văd prin întuneric, precum lumina sau anumite sentimente de exemplu. Ar mai fi, desigur, și contururile cele mai fin dantelate ale realului cotidian sau imaginat, cele pe care ziua orbitoare poate doar să le ascundă printr-un exemplu suprem de intruzivitate care eșuează neîncetat. Ce fel de întuneric, rămâne de văzut. Căci despre văzut va fi deci vorba. Cine se uită la ce și cum. Cine e afară și, mai important, unde e afară? De unde și, mai ales, unde privim? Ce vedem și de ce vedem? Și, last but not least, ce mai e de văzut? O meditație solitară asupra superfluității luminii și, mai ales, o celebrare a privirii diurne care se lipsește bucuroasă de ea, fie ea a artistului sau a spectatorului, desenele prezente în expoziție ne arată, ne atrag spre ele și ne fac semn într-un alt fel, neobișnuit poate, cu siguranță original. Ele ne par închise dar totuși permanent deschise, apropiate dar simultan îndepărtate, prezente dar totuși cumva absente. Ne vorbesc șoptit dar totuși puternic, iluminând prin străfulgerări întunecate vizibilul ascuns după el însuși. Ele ne spun ce vedem atunci când, poate, nu mai e nimic altceva de văzut decât frânturi sau detalii dar, la fel ca în viață, și aici detaliile fac totul. Sau desfac totul. Mircea But (n. 1991 în Baia Mare, România) trăiește și lucrează în Cluj Napoca. A absolvit secția de pictura din cadrul Universității de Artă și Design din Cluj Napoca, terminând totodată și studiile de master. Arta sa îmbină diferite medii și materiale (acril, spray, colaj, fotografie) urmărind să obțină o notă experimentală. Procesul este la fel de important ca rezultatul final, fiecare lucrare reprezentând o nouă descoperire și, puse împreună, formează un puzzle complet.

Astea nu sunt desene

ARTE PLASTICE


Tip eveniment
VERNISAJ la NAG
Perioada Expozitie
04.10.2024 - 30.11.2024
Artist(i):

În atelierul oricărui artist zac proiecte amânate, deprioritizate sau, pur și simplu, necoapte. Totul se repetă, totul s-a mai făcut, totul este déjà-vu când lucrezi cu imaginea și când o expui. Există totuși anumite feluri de imagine care suportă repetiția fără a pierde din relevanță, așa cum există, în același timp, tehnici de reproducere care condiționează reprezentarea vizuală, împingând-o spre simplificări și sinteză. Pentru Dumitru Gorzo un astfel de proiect se materializează la Iași, într-o expoziție de stencil-uri. Iată un Godzilla conceptual, învelit în armura unui barbar îmblânzit, pe cale de dispariție, al încăierării fizice cu mediile și tehnicile artei. Se apucă de reinventarea reproductibilității mecanice împotriva timpului. Manual. Coală după coală. Între tușele spontane și violente (gesturi ale expresioniștilor americani care își azvârl vopseaua neagră pe pânză) și meticulozitatea tăieturilor ferme, dar fine (de calibrul pânzelor lui Lucio Fontana - un fel de stencil minimalist), Dumitru Gorzo își concentrează energia în căutarea pașnică a formelor unui vocabular vizual cubist, ca mai apoi să le transpună inginerește într-o gramatică și precizie kandinskiene. Nu. Acestea nu sunt desene. Aceasta este țara lui Gorzo: o grădină zoo- și antropo-logică, un cabinet de curiozități custom-made, unde familii de figuri antropomorfe se adună laolaltă într-o colecție de gorzolănii - ediția de hârtie. Un inventar de bestii, o acumulare de șabloane, indicii și semne de întrebare despre ce mai poate însemna un repertoriu de imagini într-o eră a surplusului. Luând forma unei instalații murale, expoziția umple albul galeriei cu o experiență antonimică: imersivă și distanțabilă, copleșitoare și respirabilă, amalgamată și minimalistă. Materialitățile și desfășurarea pe direcții și intensități diferite ale celor câteva sute de coli de hârtie imprimate te transpun la fel de bine atât între paginile unui almanah cât și la marginea pădurii de spini unde fiecare încrengătură poate ascunde balaurul. Proiectul lui Gorzo la Borderline Art Space nu e Banksy și nu e Perjovschi, nu e street-art sau artă de gherilă și nici arhivă documentară, nu e muncă de laborator și nici gestualism rebel de manual de istoria artei. Șabloanele suflate și (răs)suflate într-o varietate de texturi pe o varietate de suprafețe de hârtie sunt altceva, dar, mai ales, nu sunt desene. Ele sunt extensii, reiterații și reconsiderări ale desenului, transformând stencil-ul dintr-o tehnică a replicării în una a cunoașterii și explorării, prin care lucrul cu hârtia încă mai poate genera surprize, completând inventarul de bestii și apropo-uri antropomorfe al artistului.